Hier

Komt

Het

LOGO

De Korenbloem

Molen

Home Historie Foto's Donateurs Activiteiten Media Over ons Gastenboek Openingstijden Contact
Contact

Restauratie

Restauratie De Korenbloem


Toen Ramon Ligthart de molen de Korenbloem in Mill kocht, had hij

nooit gedacht dat het restaureren van zijn molen zo’n lange en slopende geschiedenis zou worden. Na een valse start in 2004 duurde het tot 2013 voor er mede door toedoen van de Molenstichting Noord-Brabant, met name Marloes van de Hei, schot in de plannen kwam. De provincie had namelijk 3,4 miljoen euro gereserveerd om achterstallig onderhoud aan de Brabantse molens weg te

werken. Samen met de firma Beijk werd een begroting opgesteld, onderbouwd met een bouwhistorisch onderzoeksrapport van adviesbureau P. Groen. De

begroting van € 270.000 werd door de provincie goedgekeurd. Als de financiering rond is, krijgt de inmiddels opgerichte stichting 70% subsidie van de provincie, maar moet zelf of via derden dertig procent bij elkaar brengen. Via bijdragen van de BankGiroloterij, het Prins Bernard Cultuurfonds en de gemeente Mill en wat eigen sponsoren kwam dat rond. Op 10 november 2013 werd er een open dag gehouden (zie nr. 84) met de aankondiging dat de restauratie begin 2014 zou aanvangen en naar verwachting rond de bouwvakvakantie klaar zou zijn.


Verwijderen van de roedes voor restauratie









Zowel van binnen als van buiten moest veel gebeuren. Begin maart 2014 werd er door Beijk begonnen met vervangen van de donsbalk en het aangieten van verrotte vloerbalken. Er werden voorbereidingen getroffen om de roeden en de staart met een kraan eind van de week eruit te halen om ze op transport naar Koppes groep Nieuw Bergen te zetten.























Zo zag de molen er uit voor de restauratie begon                   Spoorwiel en luiwerk


Diezelfde dag werd ook de donsbalk uit de molen getakeld en afgevoerd. De werkzaamheden hadden veel bekijks en de hele restauratie werd vastgelegd

door de plaatselijke TV, in Mill, die er een prachtige reportage van heeft gemaakt.


In de loop van de volgende maanden werd het binnenwerk gerestaureerd. Alle draaiende delen zoals de wieg, steenrondsel, spoorwiel met kammen en dammen, luiwerk met luitafel, gaffelwiel etc. Zijn gerepareerd. De luitafel bestaat uit een oude bonkelaaren het luiwiel is een blad van een oud rondsel. Op de foto, die van onder is genomen, is dat goed te zien. Ook de zoldervloeren, met name de luizolder, zijn hersteld, zo ook de steenkuip. Ondertussen heeft Ramon het stucwerk in de hele molen verwijderd. Eerst handmatig met een pneumatische beitel, maar daarna moest alles nog gezandstraald worden. Dat gaf me een troep. Het kostte een paar weken om al het zand en stof uit de molen te krijgen. Ik zal u de details m.b.t. tot het schoonspuiten en de ellende daarbij maar besparen. Maar geleidelijk begon het iets te worden. De kap werd voorzien van nieuwe gemodificeerde bitumineuze dakbedekking met daarin geïntegreerd een goot voor de waterafvoer van de kap, die nu prachtig weggewerkt zit in de gerestaureerde oude Fransen-roe die als staart gebruikt wordt. De veiligheidsbeugels en een nieuwe baard, en in frisse kleuren geschilderde spruiten sieren nu de molen. De schoren werden geleverd en in de grondverf gezet. Een maand voor de bouwvak had Beijk andere klussen. O.a. het verplaatsen van de Grauwe Beer te Beesel. Maar het herstellen van de binnenroer (oudepotroede) en de staart ging bij Koppes gestaag door (zie ook het art. in nr. 72). Alles werd gestraald en opnieuw gecoat.



















Restauratie van de roeden bij constructie bedrijf Koppes groep Nieuw Bergen


Wat resteerde van de belt rond de invaart moest afgegraven worden om het tooggewelf waterdicht te maken en om de gescheurde vleugelmuren met een schansmuurtje te verstevigen. De belt werd opgehoogd en opnieuw ingezaaid. Tijdens de vakantie werd er een begin gemaakt met het realiseren van een

toiletvoorziening bij de molen. Het duurde tot begin november voordat Beijk weer terugkwam om de roeden en de staart met schoren te plaatsen. Een avond van tevoren ging Ramon midden in de nacht, na zijn werk, samen met zijn vriend Rene Kelleter de schoren nog afschilderen. Dat gaat gemakkelijker op de grond dan straks aan de molen, dacht hij. Op 10 november was dan weer de grote kraanwagen van Jenniskens uit Beugen nodig, en dat trok wederom

veel bekijks, zoals te zien op de foto. De steiger aan de molen is van de voeger die hier het oude voegwerk aan het verwijderen is. Er moest veel meer voegwerk vervangen worden dan voorzien. Daar moeten nu de BRIM onderhoudsgelden al voor worden aangesproken. De dagen daarna werd de staart met steunrol en kruiwiel gemonteerd. Aan de staart is de david of galg, waarmee vroeger voor WOII de zelfzwichting werd bediend, weer teruggeplaatst. De weken daarna zijn de roeden voorzien van het hekwerk en de kruipalen geplaatst. Een goede zeeg aanbrengen op het brede hekwerk (185 cm.) is nog een secuur werkje.

De zeilen werden door Sipke Koning eind december ingemeten en volgens afspraak in januari geleverd. Dat werd 27 jan.


 




















Na het steken worden de roedes weer opgehekt         Ophangen van de nieuwe zeilen


Vooraf moest Beijk de kruiankers (palen) en schuifijzers nog leveren en monteren. Ramon had het nog druk met het leggen van rubbertegels ter bescherming van zijn plat dak. Er werd even proefgedraaid, dit ondanks

dat de molen nog niet formeel was opgeleverd. Toch was dit een mijlpaal. De molen draaide weer na ca. 35 jaar stilstand. De formele oplevering vond plaats op 29 januari. Een aantal opleveringpuntjes werd de weken erna afgewerkt, zoals het richten van de koningsspil en het afstellen van het steenkoppel door

Hans Titulaer. Het dak werd nog voorzien van isolatie, en er kwamen rubberen

drainagetegels op het werkvlak rond de romp en grind over het resterende gedeelte. Het ziet er nu prima uit; een resultaat waar Ramon, Tineke en Mill

trots op mogen zijn. Daar mag op gedronken worden, wat ook gebeurde. Chapeau.


 De trotse eigenaar kijkt  toe bij het ophangen van  de zeilen.